احتفالا بيوم المرأة العالمي وعيد الأم تمثال مرضعة الملك توت عنخ آمون قطعة شهر مارس بالمتحف المصري

احتفالا بيوم المرأة العالمي وعيد الأم تمثال مرضعة الملك توت عنخ آمون قطعة شهر مارس بالمتحف المصري 47154
 
احتفالا بيوم المرأة العالمي وعيد الأم

– تمثال مرضعة الملك توت عنخ آمون قطعة شهر مارس بالمتحف المصري بالتحرير.

بمناسبة يوم المرأة العالمي الذي يوافق يوم ٨ مارس من كل عام وعيد الأم الذي يوافق ٢١ مارس من كل عام، أختار المتحف المصري بالتحرير تمثالاً لمايا مرضعة الملك توت عنخ آمون ليكون قطعة شهر مارس، والتي يتم عرضها ببهو المدخل الرئيسي للمتحف.

وقالت الأستاذة صباح عبد الرازق مدير عام المتحف، أن هذا التمثال مصنوع من الحجر الجيري، وكان محفوظا بمخزن المتحف، وهو يصور المرضعة مايا وهي تحمل الملك توت عنخ آمون طفلا على رجليها، وهو يرتدي قلادة على شكل جعران مجنح، ويسند أقدامه على مسند قدم مزين بأشكال الأسرى المنبطحين.

وأشارت إلى أن هذا التمثال تم اكتشافه في جبانة الحيوانات المقدسة في سقارة عام ١٩٦٨م، ويرجح أنه كان موجودا في مقصورة بالقرب من مقبرة مايا بسقارة قبل نقله لجبانة الحيوانات ربما في العصر المتأخر أو العصر البطلمي، لافتة إلى أنه تم استخدام مقبرة مايا في العصر المتأخر لدفنات القطط التي كانت ترمز للمعبودة باستت.
To celebrate International Women’s Day and Mother’s Day

the statue of King Tutankhamun’s nursing mother is the artifact of March, in the Egyptian Museum

On the occasion of International Women’s Day, which falls on March 8 of each year and Mother’s Day that falls on March 21 of each year, the Egyptian Museum in Tahrir chose a statue of Maya, the nursing mother and baby sitter of King Tutankhamun, to be the exclusive piece of the month, which is displayed in the main entrance hall of the museum.

The museum’s director general, Sabah Abdel-Razek, said that this statue was made of limestone, and was preserved in the museum’s warehouse.

She indicated that this statue was discovered in the sacred animal cemetery in Saqqara in 1968, and it is likely that it was located in a compartment near the Maya tomb in Saqqara before it was transferred to the animal cemetery, perhaps in the Late Period or the Ptolemaic period, noting that the Maya tomb was used in the Late Period for burial of cats which symbolized the goddess Bastet.

157421804_3889354491110172_1825127906545